Ogólnym celem procesu selekcji i rekrutacji powinno być zapewnienie, przy jak najmniejszych kosztach odpowiedniej liczby pracowników, zaspokajających potrzeby przedsiębiorstwa.
Wyróżniamy trzy etapy rekrutacji selekcji:
1. Określenie wymagań
Przygotowanie opisu stanowiska oraz właściwych specyfikacji, ustalanie zasad i warunków zatrudniania. Wymagania osobowe obejmują:
- Kompetencje – potencjał, jaki dana osoba musi wiedzieć i umieć, aby odgrywać założoną rolę, uwzględniając specjalne uzdolnienia i umiejętności, jakie mogą być konieczne na danym stanowisku.
- Kwalifikacje i szkolenia – wymagane kwalifikacje zawodowe, akademickie lub techniczne bądź konieczne szkolenia ukończone przez kandydata.
- Doświadczenie – kategoria pracy lub typy organizacji, w których kandydat pracował, włączając działania i osiągnięcia, pozwalające przewidywać sukcesy na danym stanowisku.
- Specjalne wymagania – potencjał wnoszony przez kandydata, jaki przedsiębiorstwo będzie oczekiwać od osoby odgrywającej daną rolę w poszczególnych dziedzinach.
- Spełnianie oczekiwań kandydatów – zakres, w jakim organizacja może spełniać wymagania kandydatów dotyczące szans szkoleń, kariery, poczucia bezpieczeństwa zatrudnienia.
- Wymagania dodatkowe – podróże służbowe, dyspozycyjność, praca w niedogodnych godzinach
- Dopasowanie organizacyjne – kultura korporacyjna (formalna, nieformalna), jak również konieczność funkcjonowania kandydatów w jej ramach.
2. Przyciąganie kandydatów
Przegląd i ocena różnych źródeł pozyskiwania pracownika, zarówno poza organizacją, jak i wewnątrz.1
3. Dobór kandydatów
Przeglądanie podań o pracę, przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych, testów, ocena kandydatów, uzyskiwanie referencji, oferowanie zatrudnienia, przygotowywanie umów o pracę.